Til våren er bakerovnen ferdig og klar til å brukes så jeg har allerede nå begynt å prøve meg på å lage bakst av surdeig.
Jeg har laget både fin og grov surdeig – «Fine Kåre» med hvete og «Grove Olga» med rug. Akkurat nå står de plassert i kjøleskapet og blir matet med mel og vann et par ganger i uka – alltid klar til bruk.

Oppskrift til surdeig og brød har jeg funnet i boka «Morten Schakenda om boller, brød og tilfeldigheter fra bakeriet i Lom». Bakeriet i Lom

Det går helt fint å steke i vanlig stekovn men jeg gleder meg enormt til å prøve ut brødbakst i bakerovnen som har plass til 12 brød i slengen. Spent på om resultatet vil innfri mine forventninger;) De grove surdeigsbrødene som er stekt i vanlig stekovn her hjemme, er allerede blitt storfavoritt i nistepakkene :)

Innlegg om bakerovnen vi bygger finnes her: BAKEROVNEN