Jeg tar mengder av bilder med mitt speilreflekskamera som er av denne typen: Canon EOS 7D (bilde lånt fra nettsiden til Canon)

Det passet derfor bra at Anne på MOSEPLASSEN oppfordret meg til å skrive litt om hvordan jeg organiserer bilder.

Med mengder av bilder så må det selvsagt organiseres på en enkel måte. Jeg har brukt bildeprogrammet Adobe Lightroom gjennom flere år for å gjøre den jobben.

Bilder importeres direkte fra kamera og inn i bildeprogrammet på pc. Bilder som umiddelbart skal slettes, markeres med et tastetrykk på X. Bilder som skal beholdes for videre behandling, bruker jeg å markere med navn/tema. En enkel måte å gjøre det på er å tagge bildene med «sprayflaske»-symbolet som finnes i menylinje. Hundebildene på bildet under er f.eks tagget med hundenavnet «The One»……holde sprayflaske-symbolet over bildet og trykke. Fort gjort å tagge mange bilder på en gang. På fuglebildene er det tagget med «Fugl» og gjort på samme måte. Når en slik tagge-jobb er gjennomført er det enkelt å hente frem alle bildene av «The One» eller alle bildene med taggen «Fugl». Det er også mulig å markere bildene med fargekoder.

I Adobe lightroom er det enkelt å redigere bilder. Adobe Lightroom er en del av Adobe-pakken hvor en også finner programmer som f.eks Photoshop. Jeg bruker Photoshop mye når det er større endringer som skal gjøres på bilder eller at jeg f.eks skal lage en foto-collage sammensatt av flere bilder. Det som er genialt er at samme hvor mye jeg «klusser» med et bilde i Lightroom eller i Photoshop, så vil Lightroom bestandig ha original-bildefil lagret sånn at den ikke går tapt.

Tilføye f.eks tekst på et bilde ved å endre det i Photoshop. Lagre bildet etter endring i Photoshop ved å trykke Ctrl S. Redigert bilde åpnes da på nytt i Lightroom automatisk

Orginalfil-bilde legger seg «under» redigert bilde angitt med 1 og 2. Omtrent alle bildene jeg knipser blir etterbehandlet i Lightroom.

Bildet under viser før og etter bilderedigering i Lightroom hvor orginalfil til bildet er beholdt i Lightroom

«Nettskyen» på bildet under her er noe som enkelt er laget i Photoshop med et bakgrunnsbilde av en himmel jeg hadde liggende i mappa «bakgrunnsbilder» på Lightroom.

Bildene jeg tar blir brukt og lagret på forskjellig måte og mye blir lagret i «Nettsky». Programmer jeg bruker i «Nettsky» er Photobucket, Dropbox og WordPress…dvs. program som lagrer ting på internett.

Bloggen min ligger i nettskyen og jeg benytter wordpress som bloggplattform. Der kan jeg velge å laste opp bilder direkte til bloggen samt lagre de der. Jeg har valgt å IKKE lagre bildene jeg bruker på bloggen i selve bloggen. Det er plasskrevende og etter kort stund ville det blitt behov for å kjøpe ekstra lagringsplass på bloggen.

Bilder jeg benytter på bloggen laster jeg konsekvent opp til Photobucket.

Det er gratis å bruke inntil en har nådd grense for mengde som er angitt. Jeg har forlengst passert den grensen og betaler for min bruk av Photobucket. Årsprisen jeg betaler er ca kr 200 og da har jeg massevis av plass.

Bildene jeg lagrer i Photobucket er kun bilder til bloggen og når innlegg lages så kan hele mapper med bloggbilder overføres i sin helhet rett inn i Photobucket. Kopierer deretter direktelink under hvert bilde inn i blogg-kladden i WordPress. Et tips for å spare plass i Photobucket er å komprimere bildene som lastes opp dit. Mine bilder blir omtrent alltid komprimert til en størrelse på 2000 x 2000 pixels.

I Photobucket er bildene organisert i mapper med navn alt etter hva de inneholder. Mapper med hengelås på kan bare sees av meg selv mens mapper med åpen hengelås er synlig for alle. Det finnes mange funksjoner i Photobucket som f.eks gallerier, stories etc, men velger å ikke omtale det i dette innlegget.

Jeg tar mange bilder som ikke blir brukt til bloggen. Hundeinteressen er stor og med 3 hunder i hus så sier det seg litt selv hva som blir mest fotografert. (bildet under er laget av 3 bilder i Photoshop)

Noen ganger blir det fotografert bilder av andres hunder og morsomt da å kunne dele gode bilder på en enkel måte med hundeeier. Da benyttes Dropbox.

Enkelt å laste opp bilder og enkelt å dele mappe med bilder. Bildene kan lastes opp i fullt format uten problem. Plassen i Dropbox er ikke ubegrenset men det er mulig å kjøpe mer plass. Til nå har jeg ikke hatt behov for å kjøpe ekstra lagringsplass men det er mulig jeg må det på sikt. Alternativet er å være flink til å slette unna mapper med bilder som ikke trenger å ligge i Dropbox lenger.

Mitt beste foto-organiseringstips: SLETT BILDER DU IKKE HAR BRUK FOR

Den totale mengden bilder jeg har er ca 10 000. På min bærbare PC ligger bare en brøkdel av mine bilder til enhver tid lagret, kanskje ca 2000. De nyeste bildene ligger der samt noen som er hentet tilbake for å jobbes med i forhold til blogg eller annet. Kræsjer PC så mister en alt som ligger lagret men beholder det som ligger lagret i Nettskyen.

Alt som ligger lagret i Nettskyen er i utgangspunktet tilgjengelig på lovlig eller ulovlig måte for alle. Jeg lagrer aldri familiebilder etc i noen nettsky.

Absolutt alle mine bilder blir lagret på en stor trådløs ekstern harddisk som alle vi her i huset benytter. Lightroom gjør det enkelt og organiserer det automatisk i mapper med årstall samt undermapper for hvert årstall med månedsmapper. Spesielle anledninger er navngitt med f. eks konfirmasjon, bryllup etc.

Noe som vi i tillegg har gjort her hjemme er å sikkerhetskopiere bildene på den store eksterne harddisken over til en litt mindre ekstern harddisk. Den minste eksterne harddisken blir oppbevart annet sted enn her hjemme i tilfelle brann. Tidligere sikkerhetskopierte vi over på cd-plater men den tiden er forbi og en utdatert løsning.

Jeg har en liten «My Passport» som ekstern harddisk ganske så ofte koblet til min PC. En hendig liten sak som med rask USB 3.0-tilkobling flytter filer raskt. Henter og tømmer bilder jeg trenger å bruke til og fra bilderedigeringsprogrammet Lightroom. Vanligvis prøver jeg å være flink til å sikkerhetskopiere bilder fra Lightroom (nye bilder) annen hver måned.

Bilde av My Passport er lånt fra Komplett.

Idag skal forresten alt av nyere bilder og ting som ligger på skrivebordet sikkerhetskopieres samt at masse skal slettes. Ny laptop i hus etter helga og da skal også ny Lightroom 5 taes i bruk. Gleder meg:)

Hvordan lagrer og behandler du dine bilder?