Betongflisene

Vi la Historiske fliser i gangen. Disse flisene krever litt ekstra innsats både når de legges og etter at de er lagt, men det er verdt det:) Måten vi gjorde det på viser jeg her:

På forhånd var det gamle gulvet revet ut. Ny papp og isolasjon er lagt under vannfaste sponplater. Varmekabler skrudd fast i netting og avrettingsmasse på toppen klart for flislegging.

Når vi la disse flisene i gangen så var gubben litt oppgitt i starten for han fikk klare formaninger om hvordan han måtte gjøre det. Overflaten på betongflisene er ubehandlet. Rene hender og lite søl er påkrevd……ikke akkurat hva gubben har vært vant til når han har lagt flis tidligere. Men det gikk SÅ bra når han hadde kommet igang.


Hver flis ble kjapt dyppet i vann før den ble lagt ned på flislimet. Vinkelsliper ble brukt for å kutte flisene. Hos oss ble det mye tilpasning langs skrå vegger og hjørner men ikke en eneste flis ble ødelagt unødvendig.

Litt utregning og «prøvelegging» måtte til for å finne ut hvor det var smart å begynne flislegginga.

På nettsiden til Historiske fliser ligger det også en liten filmsnutt som viser flislegging.


Gulvet fikk tørke i et par døgn etter legging


Støvsugde så i sprekker og tørket av støv på flisene. Noen få flekker ble fjernet ved å pusse lett med fint sandpapir. Brukte deretter et tykt lag klinkerolje hvor vi behandlet felt for felt og tørket av litt overflødig olje etterhvert.

Fuging av gulvet og vi brukte nesten hvit fug. Flisene ble rengjort for verste søl og lett vasket av med svamp og vann.

Når fugen var tørr var det ny runde med oljing.

fra FLUGGER

Med tørt gulv så var det deretter klart for intensiv grønnsåpebehandling. Først blandet veldig konsentrert og påført med en klut. Tørking og ny runde med grønnsåpe. Tror vi påførte dette 6-7 ganger med ca halvtimes tørketid mellom. Kjapt gjort egentlig.

Leggeanvisningen hos HISTORISKE FLISER


Nå brukes gulvet og jeg finnes ikke redd for at hundene skal greie å ripe det opp når de utålmodig tripper for å dra ut på tur. Isbrodder under skoene er heller ikke noe problem. Kjempefornøyd er vi.

Bildet under er av gangen helt ferdig og jeg har latt gulvet spille «hovedrollen» i gangen.  Hele gangen ser dere her: Gangen før og etter

23 tanker om “Betongflisene

  1. Skikkelig lekkert. Er veldig glad i slike fliser selv, selv om de ikke passer helt hos oss slik vi har det nå. Jeg får heller se på fine bilder hos andre ;)

  2. Fantastisk vakkert!!! – og disse flisene er min favoritt, nydelige. Og gangen ble kjempefin, fine bilder også… Det blir ikke noe flislegging med oss med det første da det ikke er mange år siden vi la… men en gang opp og frem kanskje ;) Ønsker deg en fortsatt fin uke, klem fra Mette

  3. Nydelige fliser, men for en prosess! Godt dere er fornøyd med dem!

    SV: Vi er storfornøyd med ny sofa!:)

    Kjøttkaker og supergodt! Og egentlig ganske lettvint. Trodde det var komplisert jeg! Vi skal nok ha det igjen.

  4. Nyyydelige fliser! Og gangen deres har jo bare blitt lekker! Vi har kjøpt like fliser til kjøkken, gang og do her hjemme. Gleder gleder GLEDER meg til de er på plass :-)
    Klem

  5. VELDIG nyttig sidan me skal leggje slike fliser i helga! :) Har handla inn litt andre midler til behandlingen, men dette var likevel nyttig. Takk! :)

  6. Hei,
    Skal selv legge slike fliser. Påførte dere limet på gulvet, eller direkte på flisene? Litt uklart på hjemmesiden til historiske fliser.

    mvh
    Ole A.

    • Vi påførte lim på gulvet og ikke på flisene. Flisene ble kjapt dyppet i vann før de ble lagt ned på flislimet. Lykke til:) Pst…håper du deler bilder av ferdig resultat;)

      • Jeg kan gjerne dele dine bilder på bloggen min for slike bilder er herlig og flott inspirasjon:) Gleder meg til å se. I tillegg vet jeg at Historiske Fliser liker å få kundebilder:)

        Du kommer til å bli veldig glad i de flisene;)

      • Høres ut som en god ide. Har forøvrig begynt fliseleggingen i dag. Er første gang for min del, men synes egentlig jeg fikk det ganske greit til :-)

        Er forøvrig en fin blogg du har.

    • Fant ikke pakken med fug som vi brukte men vet at den vi brukte var omtrent helt hvit. Vi har jo disse flisene i yttergang hvor det tasser inn 12 hundelabber i tillegg til våre egne skitne sko. Hvitt holder seg ikke helt hvitt men har fått en sånn litt gulnet hvitfarge som er lik den på flisa etter at den er behandlet. Jeg hadde helt klart valgt hvit fug igjen fordi det passer best. Håper på å få se resultat fra ditt prosjekt:)

  7. Hei. Vi er i gang med å planlegge historiske fliser på kjøkken og lurer litt på flekker og hvor mye vedlikehold som kreves. Jeg ser at du la i gangen for noen år siden (og har hund!!), hvordan holder flisene seg ved bruk? Jeg tenker spesielt på om den hvite fargen blir flekkete?? Flisene er jo relativt dyre så de bør holde noen år..

    • Beklager seint svar til deg. Flisene mine har fått gjennomgå utrolig hard bruk ja. De er lagt i yttergang/trappegang og blir daglig tråkket på at alle i huset samt våre 3 engelsk settere. Nå har jeg riktignok en litt stor dørmatte rett innenfor ytterdøra for å ta unna verste søle og skitt. Gulvet blir selvsagt skittent, men det er bare å vaske. Den hvite fargen har ikke holdt seg like hvit men det hadde jeg heller ikke forventet. Med impregnering og hard bruk så er det blitt et slags patina-preg på gulvet. Jeg fikk et par stygge flekker på gulvet ifjor som jeg trodde var håpløse å fjerne. La på litt tørkepapir gjennomtrukket med klorin på flekken, pusset lett med et sandpapir og impregnerte flisa på nytt. Flisene er tykke og mønsterfargen går dypt i flisa noe som igjen gjør at hele gulvet kan pusses og impregneres på nytt hvis en ønsker det om noen år.

      Man kjøper seg fliser som er litt «levende» og som man rett og slett blir glad i. De krever litt vedlikehold i forhold til vanlige gulvflis, men samtidig så kan du trekke på smilebåndet hver gang du ser på de. Brukt på kjøkkenet så vil flisene være utsatt for helt annen bruk enn det de er usatt for hos oss.

      Flisene er jeg fortsatt veldig glad i og angrer ikke på at jeg la de i gangen. En bitteliten ting jeg angrer på er at vi brukte veldig lys fug. Det var penest til flisene når de var helt nylagte men jeg ser at over tid så klarer vi ikke å holde den lyse fugen helt lys med all skitt og søle som blir i yttergangen. Skulle nok valgt fug som en gråtone i flisa men det er nok bare jeg som tenker over dette.

      Husk at flisene er tykkere enn vanlige flis når du planlegger. Ca 1,5 cm høyde.

Kommentarfelt:

