Vinkjeller

«Vinkjelleren» eller rettere sagt «vinkottet» er tatt i bruk.

Hyllene er begynt å bli fylt med noe drikkeklart av vin mens annet godt kan ligge i noen år til. Rosevin på bildet over her……veldig drikkeklar:)

Litt før-bilder finnes HER og bilder av VIN-døra HER

Vin-kottet er laget i ett av 2 wc-rom i kjelleren;) Rivingsmatriell fra kjellerboder er brukt som hyller og rester av flis fra badet er lagt på gulvet. En litt morsom utnyttelse av et rom i kjelleren som ellers ville stått ubenyttet.

Rundt flaskehalsene har jeg knytta en liten hyssing med et lite skilt i sink. Sink-skiltet indikerer om vinen er til vilt, fisk eller «pimp» og ca lagringstid. Da unngår jeg å måtte løfte flasker ut av hylla unødvendig og tar bare en kjapp titt på skiltet. Vin som lagres må nemlig ligge mest mulig i ro samt at temperaturen bør være mest mulig stabil. Den gamle kjelleren er i så måte utmerket.

Ett par hundre flasker er det fint plass til men tviler vel egentlig på at det vil bli noen plassproblematikk;)

Det som er litt dumt er at jeg så absolutt ikke er noen vinkjenner men med den lille vinkjelleren så kan det bare skje forbedring på det området. Lære litt etterhvert og være litt mer målbevisst ved innkjøp.

Har DU tips til meg så tar jeg mer enn gjerne imot det. Tips til god vin som kan lagres av både rødvin og hvitvin, tips om din egen favorittvin, vin til mat som rype, elg, fisk, gode linker etc.

Noen tips hentes herfra:

* Vinguiden

* Vin i Adresseavisen

* Mat og vin i Aftenposten

* Viivilla – vinkjeller i hus

* Aperitif

* Bordeauxvin.no

* Vintips

* Tips om lagring etc

* Winesworld

12 tanker om “Vinkjeller

  1. Dette så jo direkte proft ut! Er redd dette ikke er noe for meg, for jeg liker bare å drikke vin, og er veldig kjedelig i hva jeg drikker også:O))
    Ha en fin kveld, klemmings;)

  2. Hjertelig for omsorgsfull kommentar, litt bedre nå! For et flott vinkott!! Ja, pass nå bare på at de ikke lagres unødig! Drikker så og si bare hvitvin, og har eget kjøleskap i kjelleren til sånt, ellers spør jeg om det er spesielle viner jeg trenger, så dessverre ingen hjelp fra meg. Njut av kvelden.
    Klem fra Kristin

  3. Dette innlegget må jeg vise til mannen min, som spøkefullt kaller sine fire flasker i en hylle i et mørkt rom i kjelleren for vinkjelleren sin :) Har snakket om å sette på dør på det mørke rommet, så han liksom får sin vinkjeller – vi drikker ikke ofte, men liker at det smaker godt nå vi først gjør det. Mannen følger ofte vintips fra Dagens Næringsliv, og det har vært vellykket hver gang.

    Driftig du er på planlegging av kjøkken og bad for tida. Utrolig hva man kan få klemt inn på et lite bad, om man bare plasserer det smart :)

    Ønsker deg en fin ny uke!
    Moccamamma :)

  4. Hei.

    Har lest bloggen din en stund, men er desverre dårlig til å kommentere. Synes du viser mye spennende.

    Men har et spørsmål til dette inlegget – hva har du på gulvet i vinkjelleren? Vi har et par (mat-)boder i kjelleren der det er rått betong-gulv, jeg har lyst til å gjøre om noe der slik at jeg ikke trenger å føle at jeg må ha på meg sko for å gå inn dit…

    • På gulvet i vinkjelleren har vi brukt vanlige fliser som var til overs etter at vi bygget badet. I et par andre rom i kjelleren som hunderommet og vaskerommet til hundene er det benyttet Epoxy i farge lysegrå. En enklere og billigere variant er jo å benytte vanlig gulvmaling. Det har vi brukt i selve kjellerområdet med gang inn til de forskjellige rommene. Vanlig lysgrå gulvmaling og en matte…..gjør det straks litt mer koselig:)

  5. Kjempestilig :))
    Jeg drikker mest hvitvin og da går det mest i Riesling..Og for ikke å glemme Martini Asti hvis du har lyst på litt bobler ;)
    Jeg er IKKE en vinkjenner ;)
    Klem,Kari

  6. Vi har alltid vin i huset, men kun den som kan drikkes umidelbart. Vår erfaring med lagringsvin er at den ikke nødvendigvis er så mye bedre.

    Et par tips på god vin: Coreto, Durius, Coto de Imaz (alle røde)

Kommentarfelt:

