Entre, flis og skap

Flisvalget i gangen er omsider avgjort og nå er det nøyaktig oppmåling av en «kronglete» gang som pågår.  Det blir HISTORISKE FLISER av typen «Liten norsk stjerne». En bitteliten YouTube-snutt med legging av disse flisene finnes på nettsidene til Historiske fliser:

Flisene skal legges i yttergangen som har trapp opp til 2. etg.

Bilde av den gamle planløsningen viser at størrelsen på gangen ikke er så veldig stor.

Bilder av gangen slik den har vært.

Døra midt på veggen er nå blendet og dørhullet blir med på å skape litt ekstra dybde i et plassbygget skap. I hjørnet til høyre er det montert et ganske stort sikringsskap. Alt det elektriske er byttet ut i huset og samlet i ett sikringsskap. Utrolig masse ledninger går til det skapet og det har gjort det nødvendig å «jukse» litt for å skjule det verste.

Gubben fikk derfor beskjed om hvor skapet skulle stå:)

Gulvet i gangen er isolert etter at stubbloftsleira ble fjerna. Som gulv ligger det nå sponplater i påvente av avrettingsmasse, varmekabler og flis. Greit å skru skapramme fast i gulvet. Egentlig skulle det vært flis på hele gulvet og skap skulle blitt laga i etterkant, men sånn blir det ikke her. Gubben har hatt tid til å rote litt med skapbygging akkurat NÅ og da ble det påstartet.

I den lille gangen blir det nå plassbygget skap som dekker dørhull, sikringsskap og ledninger. Med en takhøyde på nærmere 3 meter så finnes det ikke skapskrog som passer inn så derfor må en lage ting som passer selv.

Skapdører fra Ikea hvor øverste dør er 40 cm x 57 cm og den nederste døra er 40 x 195 cm. Dørene ble montert sånn at det er plass til taklist øverst og høy gulvlist nederst. Feltet mellom øverste og nederste dør skal sikkert få ei profillist montert. Alt treverk skal hvitmales på alle kanter og skruhull skal dekkes til sånn at det blir litt fin finish til slutt.

Sikringsskapet blir skjult i et ganske romslig hjørneskap, skjult men samtidig lett tilgjengelig.

Skapene skal få hyller som deler skapene og bunn. Skohyller og hengemuligheter skal planlegges for å utnytte skapene optimalt.

Flisene kommer til å passe superbra til det gamle panelet og gangen totalt sett. Nå spørs det bare om gubben kommer til å rekke å legge flis før jakt og hundetrening blir førsteprioritet her i huset;) ……og gravemaskina kommer også i løpet av noen dager;)

Liten norsk stjerne fra Historiske fliser og det finnes mye fin info på sidene til Gamle Trehus

http://www.gamletrehus.com/ http://www.historiskefliser.no

11 tanker om “Entre, flis og skap

  1. Så da ble det disse historiske flisene da.. hehe. Gleder meg til å se hele gangen når det den er ferdig. Spennende også å se dette skapet husbonden holder på med å lage også;). Her er vi i feriemodus om dagen, og planlegger resten av ferien. Har planer om å videreutvikle baderomstegningen din, slik at jeg kommer i baderomsmodus..;)

    Ha en flott dag, her bøtter det ned, så vi koser oss inne istedet;)).

    Klem fra Marilinn

  2. Ps. Trimrommet deres er bare helt utrolig flott. En tredemølle er også ønsket i vårt hus, i tillegg til et ellipseapparat (heter det det mon tro???). Bjørkestammen og fototapetet gjør hele rommet synes jeg.. Sukk.. Mon tro om jeg greier å slepe med meg en trestamme i ferien….;))

  3. Å så spennende dette blir! Lurer selv på å bruke de historiske flisene i et lite hjørne på kjøkkenet, vanskelig å bestemme seg… Gleder meg til å se ferdig-bilder av gangen!:)

  4. Dette så ut til å bli rålekkert! Men sannelig er det arbeid med et gammelt hus også, så dere har virkelig pågangsmot; men fyy så lekkert det blir!
    Nyt varme grader innimellom, klem fra meg;)

  5. :-D Så det ble disse flisene ja ;-) JEg er ikke i tvil om at det blir lekkert!!!! Smart løsning rundt sikringsskapet!!
    Det mangler ikke på prosjekter ser jeg, hehe.
    Nyt sommerdagene…vi får besøk imorgen :-D

  6. Jeg ønsker meg sååå disse flisene i gangen selv. Hadde en liten samtale med mannen nå. De er ikke akkurat innenfor budsjettet.. Gangen er heldigvis ikke så stor da. Gleder meg til å se gangen deres ferdig flislagt!

    Jeg regner med at du har fått med deg nyhetene. Spennende!!!

  7. Hei,
    jeg var inne på nettsiden til Historiske og så en link til deres side.

    Gangen ble bare kjempefin! Jeg har arvet et gammelt hus på Leka (det er på kysten på grensa til Nordland) fra ca. 1890. Det har stått ubebodd i mange år så det er MASSE og ta tak i. Blant annet må kjøkkenet totalrenoveres. På gulvet der er det brukt både vanlige trebord, belegg og rett på murgulv. Jeg vurderer derfor og legge flis på den delen av gulvet som har belegg og ingenting – og beholde tregulvet. MEN mitt kjøkken skal være kremhvitt med røde detaljer! Og da passer det ikke med fliser som er helt hvite og blå.

    Når jeg er på nettsidene til Historisk så ser de fleste flisene ut som det er blågrå farger, men når jeg ser på de bildene dere har lagt ut så ser de nesten grå-svarte ut. OG det hadde passet godt hos meg. Blir jeg bare narret av lyset? Var gulvet forferdelig skjevt hos dere? I tilfelle ja: Gikk det likevel greit og legge flisene?

    • Flisene er nok dus blåfarget og grå. Enig med deg i at disse flisene ikke vil passe så godt siden dere skal ha røde detaljer på kjøkkenet. Sjekk ut sortimentet hos Historiske…..kanskje annen type kan passe?…..evnt. er du fastlåst på det med røde detaljer på kjøkkenet? Vi avrettet vårt gulv og fikk lagt varmekabler under før flisene ble lagt. Flisene er ganske tykke, ca 1, 5 cm så tenk på det også i forhold til høyde på tregulvet etc. Nydelige fliser som jeg blir mer og mer glad i:)

Kommentarfelt:

