Kjøkken – smarte ting – har Du noe smart?

Det er skikkelig kjøkkenfokus på bloggen i enda noen dager og idag har jeg valgt å vise noen litt smarte ting som kan være kjekke å ha på kjøkkenet. Konkurransen kan du fortsatt delta på ved å klikke på konkurranse-knappen til høyre.
 
HAR DU NOE SMART PÅ KJØKKENET? TIPS GJERNE:)

 

 
Søppelbøtte nedfelt i benkeplata på min egen kokeøy. Ikke i daglig bruk men kjekk å ha:) Enkel å rengjøre. Fra NIBU. Kokeøya er det jeg er mest fornøyd med pluss benkeplatene i stein.

 

Kjøleskuffer fra Norcool. Ikea selger også kjøleskuffer. De ser praktiske ut, men jeg har ingen egen erfaring med de.

Bilde fra Norcool

 

Kontaktsøyle på kokeøy som trekkes opp. 3 stikk på denne og den blir mye brukt. Bilde fra mitt eget kjøkken. Fra NIBU
Avfallskvern er noe jeg ønsker meg på eget kjøkken i kjøkkenvasken, men her i Trondheim er det ikke lov å montere. Enkelte kommuner har forbud mot dette og Trondheim er en av dem. Nevner avfallskvern, men har ikke noe bilde;)

 

Kokende vann i kranen virker jo praktisk. Lage te kjapt – bare fylle koppen med vann fra springen:)

Quooker – Varmt vann i kranen. Bilde fra Quooker.no.

 

Sugebrett for sentralstøvsuger montert i sokkellist på mitt eget kjøkken: Foma

 

Smart lagringsplass med skyvedører. Bilde fra www.houzz.com
Custom pantry traditional kitchen

 

Bilde under her fra mitt eget kjøkken hvor jeg har 2 store speilskyvedører som dekker en dyp åpning:
Bak dørene er det plass til fryseskap og stålhyller hvor det er plassert kurver for tomgods, strykebrett og støvsugerslange til sentralstøvsuger. Vedposen med ved har også plass på gulvet inne i skapet. Dette gir null vedsøl ved kakkelovnen som står plassert like rundt hjørnet med ryggen inn mot dette skapet med skyvedører. Innmari praktisk og noe av det beste ved hele kjøkkenet.
Uttak til støvsuger oppe på veggen inne i skapet:)

 

Oppvaskmaskin montert i høyden ca 35 cm opp fra gulvet med skuff under. Behagelig arbeidshøyde, men det stjeler benkeplass. Kaffemaskina har jeg montert over oppvaskmaskin og det er praktisk med tanke på at den også må ha vanntilførsel. Benkeskap under kjøkkenvasken til å trekke ut. Søppelbøtte er plassert der.

 

Bilde fra www.houzz.com tatt med bare fordi det var lekkert og at bildet viser pipe/ovn mot yttervegg med vinduer ved siden av.
Wm. F. Holland/Architect/projects traditional kitchen
13 tanker om “Kjøkken – smarte ting – har Du noe smart?

  1. For et kjøkken du har !!! så mange smarte løsninger…
    Mitt er ikke store biten og drømmen er st stprt kjøkken med all slags mulige geniale løsninger :)

    Ha en fin lørdag :)
    Klem,kari

  2. Åh…her var det mye lekkert og ikke minst smart å se!!! Det sugebrettet så genialt ut..jeg tørrmopper mye og skulle gjerne hatt en slik ;-)
    Den dagen jeg skal pusse opp kjøkkenet skal jeg definitivt kontakte deg:)
    Her er det stiv kuling med vind opp i styrke 23…..nesten litt ubehagelig….
    Nyt helga videre, klem fra havet :-D

  3. Takk for hyggelig kommentar!

    Ja, du har jo så vakre vinduer at jeg forstår at du vil ha dem udekket. :) Mine karmer er som du observerte for smale til det meste, så det var ikke mange alternativer jeg hadde her. Men det går seg kanskje litt til? Og når våren kommer og bjørketreet får farge kan jeg glemme naboenes garasjer en stund… heldigvis! ;) Skjønt jeg synes uansett det er en god ide å male dem. Lurer litt på om de er grønne innvendig. Altså rødt (veggen) «nå er du på feil vei!», gult (døren) «nå har du riktig retning, men alt er ikke helt klart her» og grønt (innvendig) «ja, nå ordner det seg ser du!». Hehe

    Ønsker deg en flott helg! Klem

  4. Heisann! Takk for smarte tips og lekker inspirasjon! Det tar jeg med meg når vi skal starte planleggingen av vårt nye kjøkken.

    Nyt helgen kjære deg ;) klem fra Gry

  5. Som jeg skulle ha bestilt det selv ;) Kjøkkenet ditt ser bare lekkert ut! Du har fått med deg den søppelsjakten i benken jeg savner her. Den måtte prioriteres bort da jeg tegnet kjøkkenet vårt. Huset vi kjøpte for 6 år siden ble bygget i 1982, med et lite kjøkken. Vi valgte å fjerne en vegg, men selve størrelsen på kjøkkenet forble uforandret. Med en vegg mindre å plassere innredning på, måtte derfor noe utebli fra ønskelisten. ;)

    Gode og praktiske forslag du kommer med for de som skal planlegge nytt kjøkken!
    Kjedelig at du ikke kan bruke avfallskvern, det er nemlig helt genialt praktisk!

    Ønsker deg en deilig lørdagskveld! Er du i kjelleretasjen og jobber i helgen?
    Klem,
    Anette Willemine

  6. LEKKERT KJØKKEN!

    Takk for hus-gratulasjoner;-) Blir spennende, og nå vet jeg jo hvor jeg skal titte etter kjøkkeninspirasjon.

    Tøff fototapet under her, den flotte tapeten gjør det sikkert litt enklere å motivere seg for trening;-)

    Lørdagsklemmer!

  7. Hei på deg:) Så mye flott og mange praktiske detaljer! ..jeg skal skifte kjøkken i løpet av de neste 2 år, så jeg må virkelig sette meg inn i diverse, for det er 30 år siden sist:O)
    Ha ei flott helg, klem fra meg;)

  8. Her snakker vi vettu;). Så utrolig mange smarte løsninger. Kokeøya di da, med søppelbøtte nedfelt i benkeplate og stikkontaktsøyle.. Det har jeg aldri sett før. Så smart da. Likte også godt ideen du har bak skyvedørene. Det kan jo være en ide for oss også, dersom det blir liten plass til en hel matbod.. Men lurer på hvordan dette sugebrettet fungerer jeg da…..;).

    Masse flotte bilder å hvile øynene på;).

    Klem

    • Sugebrettet er fotbetjent. Vipper den «armen» til side så starter suget. Kjekt da hvis en har kosta sammen litt smuler og avslutter haugen med smuler ved inngangen til sugebrette….smokk….så er smuler og støv borte. Jeg skal ha enda ett sånt sugebrett under nederste trappetrinn ute i gangen her når den blir renovert. Praktisk med tanke på litt ekstra grus og skitt:)

  9. Så fint matskap du har :) Ja, hele kjøkkenet ser jo fint ut.
    Matkvern kan de godt forby i hele landet. Det fører en masse materie ned i kloakken som så må renses ut, og alt får de ikke ut slik at kloakken blir næringsrik. Mye bedre å kompostere det.

    Jeg har en veldig smart ting på kjøkkenet, og det er elektriske skuffer. Spesielt skuffen hvor vi har søppel er det usigelig praktisk å bare dytte borti med kneet og så åpner den seg.

  10. Hei, Flotte kjøkkenløsninger hod deg!
    Vi vurderer Noorcool sine kjøleskuffer. Nå har du hatt dem en stund. Kunne fortalt litt om din erfaring? Hvor stor familie har du, hvor mange skap og trenger du mer plass?

    • Hei Laila

      Må nok skuffe deg å si at dette ikke er noen løsning som finnes hjemme hos meg så jeg har ingen egen erfaring med kjøleskuffer.

Kommentarfelt:

