Tyttebærkake

Kjapp, enkel og veldig god kake…..og ikke altfor  usunn siden det er masse havregryn i den;)

Tyttebærkake:
2 egg
2,2 dl sukker (pisk til eggedosis)
4 dl havregryn (lettkokte)
2 ss mel
1 ts bakepulver

Bland sammen og hell over i smurt rund form.
Stek i 30 minutter midt i ovnen på 180 grader
Sett kaken over på kakefat og bruk ca 3-4 dl rørte tyttebær som spres utover kaken. Pisk krem av 1 boks fløte som legges over tyttebæra.

Kaken bør stå med tyttebæra på i et par timer før servering. Hvis ikke vil den bli for hard og sprø å spise.

Noe etter-bilde ble det ikke tid til siden kaken ble ferdiglaga midt i innspurten av middagen. Putta på tyttebær og krem like før gjestene ankom….så fikk den stå å godgjøre seg i kjøleskapet. Lett og litt frisk kake som passet bra å ha til kaffen etter at rypemiddag og dessert var fortært;)

5 tanker om “Tyttebærkake

  1. Først jeg vil si at det er godt at du skriver på norsk når du kommenterer hos bloggen min. Slik kan jeg øve og det er jo masse gøy. Nam nam, den så jo veldig lekker ut. Jeg ville gjerne bake kaken. Men vi ikke ha havregryn her i Tyskland. Jeg kan forstille meg at kaken med havregryn smakkes veldig godt. Da jeg husker kan jeg ta havregryn med meg neste gang jeg er i Norge og bake kaken. Ha en koselig søndag. Og ha en titt på bloggen min. Der venter en overraskelse for deg! ;D
    Klem allesistgut

Kommentarfelt:

