Stue – Husprosjektet – Tapet eller maling?

Hektiske dager i HUSPROSJEKTET så derfor blir det et ekstra innlegg fra stua der idag. Marilinn har det ganske klart for hvordan det skal være men det som ble bestemt i forrige uke trenger ikke å være det som blir bestemt i neste uke. Det «vimses» litt akkurat nå. Masse masse som skal besluttes og da er tapet og maling bare en liten del av det de holder på med akkurat nå. Sånt blir det litt kaos av og i tillegg er de 2 som skal bestemme;…..laget en liten oversikt under her:

Jeg vet at Marilinn har lyst på stripete tapet i stua men så er det dette med å finne den riktige. Passelig dus, passelige gråtoner, ikke for fremtredende. Ta en titt på Carl Gustav fra Sandberg og Magnus fra Sandberg……kanskje Carl Gustav kan være noe…..

Alternativet som er tenkt er Hvit Lin fra Jotun. Stilig den også men synes kanskje tapet på veggene i stua vil være prikken over i-en. Vegg med ovn blir hvit. Ovnen Estoril fra Nordpeis, likte de godt…..med sidebenken:)

Benken ved vinduet må «jukses» på plass for på den siden av pipa er det nemlig en feieluke


Bilde lånt av huseier  (byggebloggen)
Mitt forslag til løsning her er å benytte en bit av f.eks kjøkkenbenkplate (eik) Litt kraftig treverk er flott og det kan evnt. beises eller males/oljes. (det blir ofte biter til overs hos kjøkkenleverandør når kjøkkenet blir laget. F.eks utskjæring av kjøkkenvask og platetopp. Kjekt å bruke til skjærefjøl eller liten benk)


Eik benkeplate fra Sigdal

Vinkelbeslag/hylleknekt/list etc. kan brukes for å feste denne platen på en måte som gjør at det vil være enkelt å fjerne den når feier skal inn i den feieluka. Det skjer jo ikke ofte men greit likevel å feste den enkelt. Puter på benken eller et par krukker kanskje…..

Alle innlegg om Husprosjektet

Tapeten som er valgt på tegning er det nærmeste jeg kommer i farge og uttrykk for valg av stripete grå tapet når jeg bruker tegneprogrammet Roomsketcher. Resten må vi tenke oss til selv……….men bruk av Roomsketcher gjør det ihvertfall mye enklere å tenke:) Dere kan også gå rett inn i PROSJEKTGALLERI


Stue med tapet eller malt?  Hva synes andre??????

(ps…vegger blir malt i hallen og på kjøkkenet….og mest sannsynlig på TV-stue;)

9 thoughts on “Stue – Husprosjektet – Tapet eller maling?

  1. Da jeg bor i Tyskland er jeg litt lei av tapet. Her er tapet veldig «in». Men jeg kan ikke se de mer. ;) Jeg ville male veggen. Jeg være glad jeg kunne male her. Det er enkelt og praktisk og det sees alltid stilig ut. Og «hvit lin» er jo en helt fantastisk farge.
    Ha en fin tirsdag! :D

  2. Så fine tegninger du lager :) Jeg testet programmet en gang, men fikk ikke så fine tegninger. Har du noen spesielle tips på hvordan man får gode tegninger?

    Jeg tror jeg ville droppet stripene i stua, av to grunner: Det ene er at selv om stripene er duse, vil de ta litt oppmerksomhet. Det gjør jo at man må bruke interiøret rundt på en annen måte. Ikke alt kommer like godt frem foran en stripete vegg, også kan det virke rotete hvis det blir for mye dekor eller feil dekor.
    Det andre er at risikoen for å gå lei av en tapet på stua er jo mye høyere enn i andre rom, ettersom man tilbringer mye tid i stua. Personlig elsker jeg tapeter, og har det i flere rom. Jeg har en vegg tapetsert på stua, men den er helt nøytral. Ensfarget hvit, men med diskrèt mønster. Det funker veldig fint som en kontrast til de andre veggene. Men jeg tror jeg ville gått lei av striper relativt fort.
    Man kan jo bare tapetsere om igjen, selvsagt. Men jeg syns det er en møkkajobb, hehe :)
    Jeg ville kanskje heller gått for to ulike veggfarger i stua, ton i ton, men som gir litt dynamikk i rrommet.
    Likte veldig godt den hylleløsningen ved peisen, forresten :0)

  3. Jeg ville ikke hatt tapet på alle veggene, kun valgt én vegg med tapet…og den kunne det gjerne vært litt farge/dybde på, ellers lysmalte vegger…kanskje tatt igjen fargen(e) på den ene veggen på møbler/ting ellers i stua..
    Fint ved peisen, likte hyllene der jeg også;)

  4. Så utrolig spennende!! Tapet eller maling, tja, selv er jeg glad i maling, men kan være stilig å bryte med en tapetsert vegg!

    Fortsatt fin uke til deg!

    KLem fra Hildegun

  5. Da jeg fikk stua mi oppussa,valgte jeg en diskret mønstret papirtapet som ble malt i en ensfarga farge.Jeg er veldig fornøyd med den.Tror jeg ville ha unngått flerfarga tapet,som f.eks.stripete, da det lett kan ta bort oppmerksomhet fra andre ting man etterhvert vil ha på veggen,f.eks.bilder.Men dette er nå min mening.

Kommentarfelt:

