Bli med inn i Furtebua

Denne værhanen/værhunden står på mønet av gubbens «gildehall». Gildehall kan den ikke kalles pga av størrelsen, så jeg kaller den bare «Furtebu»….. og gubben rynker på nesa hver gang jeg kaller den det. Setterbu kunne den også vært kalt siden værhunden er en Engelsk Setter og gubben liker det navnet bedre;) men det blir nok «Furtebu» bua blir kalt.

Vi hadde en trivelig kveld med venner i Furtebua og det ble så vellykket at jeg fant ut at Furtebua var riktig kjekk å ha….og skal den brukes er det moro at den ser litt koselig ut også. Min interesse for Furtebua hadde til nå vært temmelig laber og det er ikke ett bygg jeg ivret etter å planlegge eller å bruke.  Min labre interesse hadde direkte sammenheng med at det faktisk mangler listverk etc. inne i selve hytta og at gubben starter på nye prosjekter uten å fullføre. Det er vel lov å endre mening?….digger den lille bua nå:)

I løpet av kvelden fant jeg fort ut hva som kanskje kunne bli kjekt å gjøre så dagen etter ble Drivvedbeis innkjøpt.


Furtebua før beising og bildet er tatt dagen etter «innvielsen».

Drivved beis fra Jotun ble brukt på alle vegger, tak og rundåser…….

…og da ble det slik:)


Fargeforskjellen på veggen over reindyrskinnet kommer av at panelet har stått tildekket med noe…..satser på at det forsvinner av seg selv etterhvert. Drivvedbeisen gjorde virkelig underverker innvendig:) I tillegg ble vinduskarmer og dørkarm malt med eggehvitt. Sprossene skal males men rakk det ikke i ferien så det får bli senere. Mangler noe beis utvendig på Furtebua også men rekker det vel før vinteren.


Røykhetta er laget av blikkenslager på bestilling (gubbens design ikke min….jeg ville ha helt rund hette;) Helt grei hette og den fungerer som den skal og den kan heves/senkes. Innebygd spjeld.

Nye lykter til å stæsje med i Furtebu ligger her hjemme i påvente av neste hyttetur. Flere skinn er også på vei.


Strømkabler ligger nederst i hjørnet og skal kobles til når elektriker kommer. Varmekabler er lagt i gulvet og funderer på å ha en lampe på utsiden og kanskje en innvendig……tenker litt på om jeg bare skal stearinlys og evnt. oljelamper og finner vel ut av det.

På hver side av de doble dørene henger en lyslykt fra Perfect Home. Knaggrekka var noe som var tilovers etter flytting fra forrige huset. Blomster plukket utenfor hytta i spann fra Felleskjøpet faktisk.


Betongplate ble støpt med hull i midten for fyring med ved. Betongplata trenger å behandles og dette er noe som skal gjøres når det blir tid til det. Mulig vi bruker små bruddskifer og «plastrer» plata med det samt fuging. Ildfast stein er brukt mot kanten i midten. Plata er armert så den skal tåle litt. Tips om støping av betongplate finnes her

Det er mye gjenbruk av matrialer. Vinduene var tilovers fra vår egen hyttebygging, verandadørene ble gjenbrukt fra huset vi bor i nå, benkene og trevirke i taket er matrialer som var tilovers fra nær families hyttebygging. Askeskuffen under ildsted er fra den gamle kleskokeren som sto i størrommet i kjelleren her i nr14. Murstein/teglsteinen er hentet fra vårt forrige hus og var tilovers etter hulltaking for dør i mur.


Kurv med småved som passer til størrelsen på hullet i betongplata

Skal plundre litt mer med ting og tang som skal gjøre det mer bekvemt å sitte. Prosjekt er allerede påstarta….mer om det senere.

Utebenken utenfor Furtebua ser dere her og mer om de gamle dørene her

Furtebua er liten men absolutt praktisk som en ekstra liten stue på hytta. Veldig koselig synes jeg også at den ble etter at jeg fikk tatt noen grep.

Håper dere likte omvisningen og ønsker dere ei god helg:)

Marit

11 thoughts on “Bli med inn i Furtebua

  1. Jøje meg, her går det virkelig an å furte over lang tid, lekkert! Gjorde seg med drivved mot de hvite vinduene. Flotte og koselige detaljer!
    Dere er ikke arbeidsledige, dere heller:O)
    Nyt fredagssola, klem fra meg;)

  2. Dæggern kor stilig!!! Denne likte jeg……sier som Tove, her kan man furte lenge ;-)
    Utrolig flott med drivved, stilig mot de hvite vinduene.

    (selvfølgelig blir det valp, ingenting å tenke på ;)

    Nyt helga, klem fra meg:)

  3. Hjertelig for kjempetrivelig kommentar. Har sett gjennom litt av bloggen din, den var jammen flott. Finner ikke ut av hvordan jeg legger meg til som følger, men har lagt deg til på min bloggliste og vil følge deg sånn. En sånn furtebu kan man vel like? Lekkert med drivved-fargen.
    Klem fra Kristin

  4. Aaaaah, denne furtebua var en fryd for øyet!!! Lekkert altså. Elsker drivved-fargen, og den effekten den gir. Vurderer en vegg i en av stuene med drivvedfarge.. Vi får se. Furtebua var iallefall vel verdt å vente på;). Flink du!!!

    Tusen takk for at du tenker på meg og la ved linken;). Følger jo med på dere andres blogger, selv om det er litt stille på min akkurat nå;).

    Ha en flott fredag og helg, klem fra Marilinn

  5. Hei! Først av alt for et fantastisk hus og furtebu dere har. Litt av en opppussing jobb! Kjempeflinke!! Kjempefin blogg!! Jeg har akkurat kommet over bloggen din og jeg blir så inspirert.
    Mulig det står et sted, men da jeg kikket på innslag om furtebua, la jeg merke til detaljene utenpå furtebua. Hjørnekassene, kant nederst på selve veggen, vindskier. Kan jeg spørre om det er laget av dere eller om det er ferdig bestilt? Driver selv og bygger hytta og ønsker meg et slikt utseende utvendig. Fint hvis du kunne gitt meg et svar på hvordan det er gjort ?

    Mvh jane

    • Kjekt at du finner inspirasjon i bloggen:)

      Den Furtebua er laget i vanlig stavlafts-konstruksjon så de hjørnekassene er stolper på 10″ x 10″ hvor gubben selv har laget «pynt» på stolpene. På hytta er det gjort det samme på stolpene der. Bunnramme og toppramme er laftet sammen samt spissene. Omramming rundt vinduer er også laget selv. Søk på Google med søkeord «stavlaft» så finner du masse info og bilder om dette.

Kommentarfelt:

