STÅL

Kan ikke slippe kjøkkentemaet helt enda. Bildet under viser litt hovedtanken med å balansere litt røffe ting over mot det litt mer nostalgiske på kjøkkenet. Huset er fra 1923 og kunne nok vært innreda veldig nostalgisk hvis jeg hadde gått inn for det. Fritthengende ventilator av rustfritt stål er montert godt synlig og sentralt over kokeøya. Stål er hardt og kaldt uten å  være særlig nostalgisk. Ståldetaljer på håndtak og jeg har også dratt ståldetaljer videre over til kakkelovnen. Wire-belysning i tak med stål-detaljer.

Blanke hvite kakkelfliser og høyglansa hvite kjøkkenfronter med profiler. Valnøttparkett på gulvene tilfører nødvendig varme i rommet samt en vegg på stua med sjokoladefarget tapet. Sort er brukt som kontrastfarge med blank-sorte benkeplater og også elementer av blank sort på et skap og et gammelt speil i rommet.

Kakkelovnen har litt kjøkkenpreg med bakerovnen integrert. Valgte ståldetaljer og enkel utforma «krone» på kakkelovnen for at den skulle gli best mulig inn mot ting ellers i rommet.

Bygging og montering av kakkelovnen er det bilder av HER

Små ståldetaljer går igjen også andre steder i stue/kjøkkenrom. Denne lampa henger helt i andre enden av rommet. Prismer kombinert med stål-detaljer.

Stål i et gammelt hus fungerer helt greit for min del:)

Kommer et litt langt innlegg med flere smarte ting til kjøkkenet før helga. Når det gjelder flisa i gangen så er endelig avgjørelse fortsatt ikke tatt. Gubben har hatt litt for mye annet som ikke er hus-relatert å holde på med og siden det faktisk er han som skal legge den flisa så må han vel nesten få være med på å avgjøre dette;)

5 thoughts on “STÅL

  1. Heisan! Nydelig kakkelovn. Den skal straks vises til husbonden! Heldige deg som har så stort kjøkken at det er plass til den. :) Hadde jeg skullet bygge et nytt hus ville kjøkkenet blitt ganske stort. I stedet får jeg klare meg med et lite kjøkken bygget i 1981. Vi fjernet en vegg for å få det luftigere da vi renoverte kjøkkenet.
    Er nettopp ferdig med å ta noen bilder fra kjøkkenet. Skal redigere de nå og hadde tenkt å plukke ut noe til bloggen så snart jeg er ferdig. :)

    Ha en fin dag, du gode!

    Klem,
    Anette Willemine

  2. Hvit kakkelovn er drømmen min…å få fjerna den harry peisen vi har! Guh den var fin!!
    Kjøkkenet ditt er direkte innbydende og lekkert ;-)
    Snart turtid…..endelig en dag uten vind, utrolig :-D
    Klemmings ;-)

  3. Ååå kakkelovn, ååå kakkelovn (husker du sangen av Knutsen og Ludviksen…ååå hattstativ?)
    Jeg også ønsker meg det på kjøkkenet. Har pipe der også, men de er da så fryktelig dyre. Det blir en prioriteringssak når man har så mye annet som må pusses opp. Er det bakerovn i den eller hva? Nydelig er den.
    Fliser…. ja sant at mannen må få være med å bestemme. Det blir jo fint uansett da.
    Nå god natt.
    Sweet dreams

Kommentarfelt:

