Kjøkken – benkeplater og kjøkkenvasker

Siden det er så mye kjøkkenfokus på bloggen akkurat nå så må det bli med en liten oversikt over benkeplater og noen kjøkkenvasker. Bilde under er fra mitt eget kjøkken hvor jeg valgte steinplater fra Fosen stein av typen Lapland black.

FOSEN STEIN - Benkeplater i stein.

Jeg valgte stein fordi det er vedlikeholdsfritt, pent, tåler varme gryter og det er fenomenalt å bake på.

BENKEPLATEN – leverandør av forskjellige typer benkeplater

DIAPOL - benkeplater i stein/granitt. Priskalkulator på hjemmesiden.

Benkeplate i betong. Bilde hentet fra dinside.no

CORIAN - bilde av Invitakjøkken med Corian benkeplate

Se også hvordan det ble med benkeplater i Corian på kjøkkenet hos: re:signert

DESIGNA DK - valnøttbenkeplate

Noen flere linker som en kan finne benkeplater:
Benkeplater.no    Corinor.no    Ikea.no  Stonemaster.no   Benkeplaten.eu

Viktig å nevne at alle kjøkkenleverandørene har stort utvalg av benkeplater:) Lista jeg laga over kjøkkenleverandører ligger HER

En liten oversikt med fordeler og ulemper ved bruk av de forskjellige typer benkeplater:

(kopiert fra klikk.no  )

Kjøkkenvasken jeg valgte til mitt eget kjøkken er denne:


Franke largo  Bilde fra Franke. Mer å velge i HER
Jeg valgte denne fordi den er romslig og praktisk. Bakeplater fra stekovn får god plass når de skal vaskes.

Heldekkende vasker og benker av rustfritt stål


Intra Frame heldekkende (bilde fra Intra-teka) Masse annet å velge i HER

Ikea kjøkkenvask   med preg av nostalgi       

Flere hvite vasker å velge i hos Villeroy & Boch

NIBU har både kjøkkenvasker (Blanco) og masse tilbehør å velge i.

BESLAGTEKNIKK AS  

Det finnes mange flere leverandører både innen benkeplater og kjøkkenvasker så i denne bloggposten er det bare nevnt de som for min del er best kjent.

9 thoughts on “Kjøkken – benkeplater og kjøkkenvasker

  1. Takk for supre tips!…Skal bytte benkeplate da den vi har er flisbelagt (veldig upraktisk da fugene fort blir misfarget og stygge) Og den stenplata di var utrolig lekker!! Vet ikke om jeg tørr å spørre, men hva koster den sånn ca. pr. meter?

    • Litt usikker faktisk for vi fikk pris for steinplater på både kjøkken og bad. I tillegg så er prisen veldig avhengig av tykkelse og om hvor mye utskjæring. En utgangspris på rundt 5000 er nok kanskje ikke så langt unna det som er riktig. Vi utnytta en kampanje da vi kjøpte;) Sjekk inn hos Diapol – link på bloggposten idag. Det eneste jeg var fullstendig sikker på da jeg planla kjøkkenet i huset her, var at jeg skulle ha så stor kokeøy som mulig med steinplate. Utrolig praktisk:) hm, det var dagens lille reklame. Og bare så det er nevnt: Jeg er ikke tilknytta noen leverandører;)

  2. Takk igjen!…Skal gå inn og sjekke..:)

    Håper Knut (på fuglehundskolen) «fikser» på reisen til Espresso…Han er flink, så det ordner seg nok :)

    Femundløpet passerer omtrent utenfor stuedøra her vi bor på Tolga, som er siste sjekkpunkt før Røros. Men fartet også litt rundt for å se dem på forskjellige steder underveis….Kjempegøy og masse liv og røre :)

  3. Åh… var det Ole Lukkeøye han het! Hvem er da Ole Blund? Hehe

    Hadde jeg hatt råd skulle jeg hatt benkeplate i sten, men det får vel bli når ungene har vokst fra å rive hull i minst to par bukser i uken. For å ikke snakke om kjeledresser og regntøy. *sukk*

    Klem

  4. Hei! Her står far i huset og sliper benkeplatene våre på kantane :) Dei er maskinslipte før i dag. Er av heiltre bøk. Kjøkkenet ditt ser himmelsk ut! Takk for fin helsing hos meg! Eg satser på å bli bedre og bedre dag for dag ;)

    Nyt veka!
    Klem E!

  5. Her var det mye lekkert, og forstår veldig godt ditt valg av benkeplater. Det er så stilig med stein, noe helt annet enn tre. Så stein vil nok bli mitt valg også den dagen jeg skal ha nytt.

    Klem Marit

Kommentarfelt:

